Instrumentele de evaluare a competenţei interculturale reprezintă o gamă largă de abordări didactice de determinare a nivelului de dezvoltare a cunoştinţelor, abilităţilor şi atitudinilor, manifestate prin comportamente variate în diferite contexte de viaţă. Cadrul didactic va opta pentru un instrument sau altul, în funcţie de disciplina pe care o predă, de vîrsta elevilor, dar şi de gradul de cunoaştere şi manifestare a competenţei interculturale în viaţa cotidiană, inclusiv şcolară, a elevilor de vîrstă gimnazială şi liceală. Ca suport metodologic pentru formarea și evaluarea competenței interculturale propunem și auxiliarul didactic ‖Competența interculturală‖, elaborat de formatorii Centrului Educațional PRO DIDACTICA, cu sprijinul financiar al proiectului ‖Dialog intercultural în Moldova‖, ediția 2015.
De la chestionarul de evaluare, completat de profesor pentru fiecare elev, pînă la testul docimologic, oferit elevilor în mod individual, pentru a constata nivelul competenţei interculturale, cu toate componentele sale, de ordin teoretic şi practic, autorii propun o diversitate de instrumente, aşa încît să poată răspunde unor interese şi nevoi educaţionale specifice.
Probele de evaluare orală ar putea să-i asigure clasei vizibilitate (care lipseşte în evaluările scrise), dîndu-i profesorului posibilitatea de a oferi un feedback imediat, direct şi verbal, iar elevilor – oportunitatea de a participa la evaluarea reciprocă. O intervenţie verbală (un discurs, o prezentare în văzul tuturor) permite comentarii şi discuţii imediate – fapt ce contribuie la formarea şi dezvoltarea competenţelor vizate, reperînd atît succesele, cît şi problemele sau lacunele. Una dintre dificultăţile inevitabile ale aplicării probelor de evaluare orală o va constitui imposibilitatea de a-i trece concomitent pe toţi elevii prin aceeaşi încercare, dar sar putea întîmpla ca acesta să nu fie obiectivul evaluatorului. Avem convingerea că asemenea competenţe nici nu aşteaptă o evaluare cu notă, ci oportunităţi de aprofundare sau corectare, dîndu-i profesorului prilejul de a înţelege cum se va comporta elevul în anumite circumstanţe şi de a-l ajuta să devină un om bun: îngăduitor, înţelegător, tolerant, empatic.