Deja de un an luptăm împreună cu pandemia. Aceasta a afectat majoritatea domeniilor de activitate din țară, inclusiv sistemul educațional și mai ales elevii.
Sistemul de educație din Republica Moldova este profund afectat de către pandemie. Pe de o parte, elevii, în special cei din categoriile vulnerabile, nu au fost asigurați la timp cu conexiunea la internet calitativă, dispozitive și condiții de lucru la domiciliu. Potrivit autorităților, 39,000 elevi sau 12% din tinerii încadrați în învățământul general sunt lăsați pe dinafara sistemului din cauza lipsei echipamentului pentru educația online.
Pe de altă parte, profesorii întâmpină dificultăți în asigurarea educației de calitate pe timp de pandemie, fie din cauza lipsei de tehnică și a materialului adaptat, fie din cauza condițiilor de lucru care s-au degradat considerabil. Mai mult, aceștia nu dispun nici de metode eficiente de monitorizare și evaluare în cadrul învățământului la distanță.
În lipsa unor măsuri urgente, deficitele de învățare acumulate de către tinerii vulnerabili pe parcursul pandemiei se pot transforma în inegalități socio-economice de lungă durată. Cei mai afectați sunt elevii înscriși în clasa a XI-XII-a, care nu au timp suficient pentru a recupera materialul și au din start șanse mici de a se califica pentru burse de merit în învățământul superior, față de semenii lor care au posibilitatea să plătească pentru ore suplimentare. Totodată, elevii din familii social-vulnerabile, încadrați în sistemul de învățământ gimnazial și care nu au avut acces la educație pe timp de pandemie, ar putea renunța în proporție mai mare să urmeze studiile la treapta liceală neobligatorie, din cauza lipsurilor acumulate în educație.
Consiliul Național al Tineretului din Moldova (CNTM) își exprimă îngrijorarea față de situația actuală în învățământ și de consecințele la care poate duce această criză. În acest sens, CNTM a atras atenția la problemele din educație în două rânduri, la data de 14.04.2020 și la data de 28.09.2020, solicitând printre altele, urgentarea procesului de asigurare cu tehnică de calcul a elevilor. Aceste apeluri au rămas însă fără rezultat, în contextul în care la sfârșitul lui decembrie 2020, doar 2.500 de laptopuri au fost repartizate elevilor, din cele 20.000 calculatoare acumulate de către autorități în septembrie.
Pentru monitorizarea situației actuale în educație, CNTM a chestionat peste 1000 elevi, profesori, părinți și a elaborat un nou studiu la începutul lunii ianuarie 2021, în vederea evaluării măsurilor întreprinse de către autorități pe parcursul lunilor septembrie – decembrie 2020.
În baza constatărilor acestui studiu, dar și în urma eșecului autorităților de a asigura incluziunea și calitatea educației, CNTM a lansat un Apel Public către autorități, menționând problemele cu care se confruntă tinerii la momentul actual, dar și o serie de recomandări pentru a soluționa aceste probleme cât mai urgent.
CNTM rămâne alături de tinerii din țară și îndeamnă toți doritorii să adere la apelul public lansat la data de 1 martie 2021.
Pentru a subsemna Apelul Public completați formularul de mai jos: https://forms.gle/EL8kUU2BkdZeHr5K7