Absolvenții sunt lăsați pe dinafara procesului decizional cu privire la desfășurarea examenelor de BAC

La începutul lunii martie, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) a respins petiția a peste 10,000 elevi ce solicitau anularea examenelor de BAC și a declarat pentru o instituție media că examenele de BAC se vor desfășura regulamentar în perioada 4-22 iunie, așa cum a fost anunțat de la începutul anului școlar. Cu toate acestea, MECC nu a invocat motivele pentru care se revine la formatul inițial de desfășurare a examenelor și nici dacă această decizie a fost consultată cu absolvenții. 

CNTM a lansat recent un sondaj cu privire la modul de desfășurare a examenelor de absolvire la care au participat 2427 elevi din clasa a IX și a XII, dintre care 1625 absolvenți de liceu. În baza acestuia, am constatat că aproape toți respondenții au rămas în urmă cu învățătura în acest an și nu sunt pregătiți pentru examenul de BAC. Totodată, aceștia se află într-o stare de confuzie și incertitudine cu privire la desfășurarea examenelor de absolvire.

Pe de o parte, elevii nu înțeleg din ce cauză strategia autorităților cu privire la desfășurarea examenelor s-a schimbat în acest an în contextul în care circumstanțele, accesul și calitatea educației s-au înrăutățit comparativ cu situația din aprile – mai 2020.  Numărul de cazuri COVID este de 10 ori mai mare la moment comparativ cu perioada menționată, numărul de ore predate online în anul școlar 2020-2021 este cu mult mai important comparativ cu cel de anul trecut, iar calitatea în predare și nivelul de acces la educație în învățământul la distanță s-au înrăutățit de la începutul pandemiei. Mai nou, constatăm că o mare parte din elevii care au fost bolnavi în această perioadă, au dificultăți de concentrare.

Pe de altă parte, în pofida declarațiilor MECC și a informației diseminate în presă, constatăm că mulți absolvenți nu știu dacă examenele de BAC se vor desfășura în acest an și în ce condiții. Acest lucru denotă lipsa unei comunicări clare și periodice din partea instituțiilor cu privire la modul de desfășurare a examenului de BAC în acest mediu incert și schimbător. De altfel, elevii spun că starea de suspans îi împiedică să se organizeze și să-și planifice o strategie de pregătire eficientă pentru absolvire.

Totodată, absolvenții sunt dezamăgiți că nu sunt consultați de către autorități în privința deciziilor care le afectează viitorul sau cel puțin întrebați cu privire la dificultățile pe care le întâmpină la momentul actual. Aproape toți elevii chestionați (95%) spun că nu sunt pregătiți pentru examenul de BAC. Măsuri simple, implementate în timp util, precum publicarea unor teste de simulare adaptate la realitatea actuală și exersarea frecventă în baza acestora la ore, reducerea temelor pentru acasă la obiectele ce nu vor fi testate la BAC și asigurarea orelor adăugătoare din bugetul de Stat pentru elevii vulnerabili ar putea ajuta absolvenții să depășească această barieră. 

Chiar și așa, în opinia tinerilor, anul școlar 2020-2021 reprezintă un moment de colaps al sistemului de învățământ în R. Moldova. Volumul materialului didactic și modul de predare, în esență, au rămas aceleași, în timp ce capacitatea de reținere a informației în rândul elevilor s-a redus considerabil pe online. Alți factori precum stresul, lipsa interacțiunii, haosul indus de alternarea modelelor de învățare și lipsa unui sistem de monitorizare eficient au accentuat acest fenomen. 

”Mult material s-a omis pe parcurs sau nu s-a studiat suficient de bine, iar acum simt că fundamentul meu de cunoștințe e superficial. Eu totuși încerc să țin pasul cu temele pentru acasă zilnice și să mă pregătesc și suplimentar, însă este total ineficient și imposibil să le asimilez și să le reușesc pe toate. Help!”

Totodată, din perspectiva dreptului la educație, accesul limitat a cca 86,000 de elevi (27%) din învățământul general la educație pe timp de pandemie ridică îngrijorări cu privire la faptul că desfășurarea examenelor de BAC în condițiile menționate de către MECC ar putea accentua inegalitățile în rândul tinerilor

Cu alte cuvinte, proporția importantă a tinerilor care nu au avut, la un moment dat, acces la educație indică că Statul nu a putut asigura condițiile elementare pentru ca toți absolvenții să aibă șanse egale la acumularea cunoștințelor pentru validarea examenelor de BAC. Prin urmare, absolvenții vulnerabili, fără acces la tehnologie și fără resurse pentru a plăti orele suplimentare au din start șanse mici de a absolvi sau de a se califica pentru burse de merit în învățământul superior, față de semenii lor care au avut acces la aceste resurse. De altfel, studiile arată că deficitele de învățare acumulate de către tinerii vulnerabili fără acces la tehnologii pe parcursul pandemiei se pot transforma în inegalități socio-economice de lungă durată. 

În aceste condiții, potrivit sondajului în rândul a 1625 absolvenți de liceu, 71% din respondenți își doresc ca, în acest an, examenele de BAC să fie anulate și să se aplice media aritmetică la clasele liceale pentru obiectele vizate. Totodată, 16% din absolvenți își doresc ca autoritățile să le ofere posibilitatea de a opta, la alegere, fie pentru examenul de BAC în centrele de bacalaureat, fie pentru media aritmetică.

  • 1Potrivit sondajului CNTM, 70% din tinerii care au fost bolnavi în perioada de pandemie nu se pot concentra la ore, comparativ cu 52% în eșantionul general. 
  • 2În cadrul unui interviu efectuat de către o instituție media, în luna februarie 2021, MECC a declarat că potrivit unui calcul efectuat în primul semestru școlar, atunci când toate școlile din țară funcționează în regim online, cca 27% sau 86.000 din elevii din învățământul general întâmpină dificultăți în educația la distanță, fie din cauza lipsei dispozitivelor dedicate sau a conexiunii internet. Întrucât filmul nu a fost făcut public, sursa poate fi furnizată la solicitare. 

Altele

Bilanțul trimestrului I al Grupului Național Advocacy Tineret

Citește

Aviz privind Proiectului de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea standardelor privind spațiile de audiere în condiții speciale a minorilor victime/martori ai infracțiunilor

Citește

Bilanțul trimestrului IV al Grupului Național Advocacy Tineret

Citește

Aviz cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare și inovare a sectorului de tineret a municipiului Chișinău pentru anii 2023-2028

Citește

Tinerii au nevoie de tine!

Devino organizație membru CNTM!

Redirecționează 2% către CNTM și contribuie la proiecte pentru tineri!

Denumire juridică

Asociatia Obstească”CONSILIUL NATIONAL AL TINERETULUI DIN MOLDOVA”

Adresă juridică

Republica Moldova, Chisinau, str. Petru Rares, 18

Cod Fiscal

1009620000712

Denumirea băncii

BC Moldindconbank SA, filiala Centru Chisinau

SWIFT

MOLDMD2X309

Codul bancar

MD56ML000000002251709693

Contacte

Telefon: (+373) 22 233 088

Fax: (+373) 22 235 175

Email: cntm.corespondenta@gmail.com, cntm.contabilitate@gmail.com

Sari la conținut